Pares de la Selva col·lapsen el trànsit de 4 municipis per exigir transport escolar gratuït

3 Volen que se’n facin càrrec el Consell Comarcal i els ajuntaments si la Generalitat no ho
subvenciona

3 Porten el caos viari a Santa Coloma de Farners, Maçanet, Sils i Vidreres



SANTA COLOMA. Els manifestants van tallar l’entrada de la població i es van produir cues molt llargues de vehicles.
 DdeG

E.Batlle/E.Padilla,
Sils/Santa Coloma/Maçanet.


Uns 400 pares d’alumnes dels municipis més grans de la Selva interior
-Santa Coloma de Farners, Vidreres, Caldes de Malavella i Maçanet de la
Selva- es van manifestar ahir al matí per exigir que siguin les
administracions les que paguin el transport escolar no obligatori -el
transport escolar que, sense sortir del terme municipal, trasllada els
alumnes des dels nuclis o urbanitzacions fins a les escoles. Aquests
autobusos els han pagat tradicionalment els Consells Comarcals a través
de subvencions del Departament d’Educació, que en cas de la Selva
ascendeixen a uns 500.000 euros anuals. Però a partir de l’any que ve
ja no serà així, i de fet, el Consell Comarcal del Maresme, per
exemple, ja fa pagar una tercera part del cost del servei a les
famílies.


Tal com diu el seu nom -no obligatori- les administracions no estan
obligades a oferir-lo gratuïtament. El fet que al Consell Comarcal de
la Selva ja no li surtin els comptes i proposi que l’any que ve els
pares paguin aproximadament una tercera part del cost d’aquest
transport -es calcula que transportar cada nen costa uns 875 euros
anuals i es preveu que els pares en paguin uns 290 – ha destapat la
caixa dels trons. I ahir els pares van voler demostrar què passaria si
tots els nens de les urbanitzacions són transportats cada dia en cotxes
privats fins a les escoles. El col·lapse circulatori als voltants de
les escoles va ser fenomenal i els pares van reblar la protesta tallant
carreteres a Santa Coloma i Maçanet i provocant retencions
quilomètriques.


Des del Consell Comarcal, la consellera d’Educació, Sònia da Silva, per
la seva banda, no acaba d’entendre el perquè de les protestes de les
Ampes i dels pares i mares d’alumnes de la Selva Interior, ja que "ja
ens hem reunit amb ells el 27 de març" explicant-los la situació i que
s’hauria de pagar. Da Silva ressalta que es van enviar els fulls
d’inscripció pel curs que ve la setmana passada per tal de "prevenir" i
per veure el nombre d’alumnes que utilitzaran aquest transport escolar
no obligatori de cara al curs que ve. La consellera creu que el nombre
d’usuaris "potser serà inferior" i que això repercutirà en una baixada
del cost per família. "Els 290 euros són un cost orientatiu que pot
baixar si hi ha menys demanda o si finalment, Educació hi destinés més
diners" afirma. Tot i que en això últim, Da Silva es mostra escèptica.


Des de la Federació de Mares i Pares de Catalunya, un dels seus
representants a la comarca de la Selva, Xavier Muñoz es mostra crític
en la gestió que està duent a terme el Consell Comarcal i se sorprèn
davant les declaracions de Da Silva, ja que si bé és cert que es van
trobar fa un parell de mesos, Muñoz diu que el Consell els va donar
molt poc temps per trobar alternatives i que per aquest motiu se’ls va
enviar una carta per tonar-s’hi a trobar. Aquesta reunió però, serà
aquest vespre i "ja ens trobem que s’han repartit els fulls
d’inscripció", ressalta Muñoz i es mostra pessimista ja que tot està ja
decidit però des de les Ampes no descarten fer més manifestacions de
desacord en els propers dies. Una de les idees, és manifestar-se com
van fer ahir, durant tots els dilluns fins que Educació acabi
claudicant i pagui el transport. La decisió però no es prendrà fins
després de la reunió.???


Un debat obert


El debat sobre qui i com ha de pagar aquest transport no obligatori
està "obert", va reconèixer ahir els presidents dels Consells Comarcals
de l’Alt i el Baix Empordà, Pere Vila i Ricard Herrero. En tots dos
casos, de cara l’any que ve s’estan estudiant també fòrmules de
copagament. En el cas del Consell Comarcal del Maresme, això ja és una
realitat des d’aquest curs, va explicar el conseller d’Ensenyament
Bernat Costas, qui va destacar de passada que la situació no és culpa
dels Consells ?-tot i que Educació fa anys que els diu que aquest
transport no pot ser 100% gratuït- sinó de la Generalitat, que "fa tres
anys que té aturat el decret sobre transports escolars i no ha aumentat
les partides per al transport no obligatori".