Volen que se’n facin càrrec el Consell Comarcal i els ajuntaments si la Generalitat no ho
subvenciona.

Porten el caos viari a Santa Coloma de Farners, Maçanet, Sils i Vidreres
E.Batlle/E.Padilla, Sils/Santa Coloma/Maçanet.

Uns 400 pares d’alumnes dels municipis més grans de la Selva interior -Santa Coloma de Farners, Vidreres, Caldes de Malavella i Maçanet de la Selva- es van manifestar ahir al matí per exigir que siguin les administracions les que paguin el transport escolar no obligatori -el transport escolar que, sense sortir del terme municipal, trasllada els alumnes des dels nuclis o urbanitzacions fins a les escoles. Aquests autobusos els han pagat tradicionalment els Consells Comarcals a través de subvencions del Departament d’Educació, que en cas de la Selva ascendeixen a uns 500.000 euros anuals. Però a partir de l’any que ve ja no serà així, i de fet, el Consell Comarcal del Maresme, per exemple, ja fa pagar una tercera part del cost del servei a les famílies.

Tal com diu el seu nom -no obligatori- les administracions no estan obligades a oferir-lo gratuïtament. El fet que al Consell Comarcal de la Selva ja no li surtin els comptes i proposi que l’any que ve els pares paguin aproximadament una tercera part del cost d’aquest transport -es calcula que transportar cada nen costa uns 875 euros anuals i es preveu que els pares en paguin uns 290 – ha destapat la caixa dels trons. I ahir els pares van voler demostrar què passaria si tots els nens de les urbanitzacions són transportats cada dia en cotxes privats fins a les escoles. El col·lapse circulatori als voltants de les escoles va ser fenomenal i els pares van reblar la protesta tallant carreteres a Santa Coloma i Maçanet i provocant retencions quilomètriques.

Des del Consell Comarcal, la consellera d’Educació, Sònia da Silva, per la seva banda, no acaba d’entendre el perquè de les protestes de les Ampes i dels pares i mares d’alumnes de la Selva Interior, ja que "ja ens hem reunit amb ells el 27 de març" explicant-los la situació i que s’hauria de pagar. Da Silva ressalta que es van enviar els fulls d’inscripció pel curs que ve la setmana passada per tal de "prevenir" i per veure el nombre d’alumnes que utilitzaran aquest transport escolar no obligatori de cara al curs que ve. La consellera creu que el nombre d’usuaris "potser serà inferior" i que això repercutirà en una baixada del cost per família. "Els 290 euros són un cost orientatiu que pot baixar si hi ha menys demanda o si finalment, Educació hi destinés més diners" afirma. Tot i que en això últim, Da Silva es mostra escèptica.

Des de la Federació de Mares i Pares de Catalunya, un dels seus representants a la comarca de la Selva, Xavier Muñoz es mostra crític en la gestió que està duent a terme el Consell Comarcal i se sorprèn davant les declaracions de Da Silva, ja que si bé és cert que es van trobar fa un parell de mesos, Muñoz diu que el Consell els va donar molt poc temps per trobar alternatives i que per aquest motiu se’ls va enviar una carta per tonar-s’hi a trobar. Aquesta reunió però, serà aquest vespre i "ja ens trobem que s’han repartit els fulls d’inscripció", ressalta Muñoz i es mostra pessimista ja que tot està ja decidit però des de les Ampes no descarten fer més manifestacions de desacord en els propers dies. Una de les idees, és manifestar-se com van fer ahir, durant tots els dilluns fins que Educació acabi claudicant i pagui el transport. La decisió però no es prendrà fins després de la reunió

Un debat obert:
El debat sobre qui i com ha de pagar aquest transport no obligatori està "obert", va reconèixer ahir els presidents dels Consells Comarcals de l’Alt i el Baix Empordà, Pere Vila i Ricard Herrero. En tots dos casos, de cara l’any que ve s’estan estudiant també fòrmules de copagament. En el cas del Consell Comarcal del Maresme, això ja és una realitat des d’aquest curs, va explicar el conseller d’Ensenyament Bernat Costas, qui va destacar de passada que la situació no és culpa dels Consells ?-tot i que Educació fa anys que els diu que aquest transport no pot ser 100% gratuït- sinó de la Generalitat, que "fa tres anys que té aturat el decret sobre transports escolars i no ha aumentat les partides per al transport no obligatori".

(DdeG 13/5/08)

Font: Notícies de Massanet