Aquest any els nostres alumnes de primària han rebut una sessió de formació per un professional de la salut (fisioterapeuta) amb l’objectiu de que els nostres infants siguin autònoms i responsables vers als hàbits d’higiene postural, i així puguin tenir cura d’ells mateixos.

Segons les investigacions, el 69,3% de les noies i el 50,9% dels nois espanyols han patit mal d’esquena abans dels 15 anys. Carregar un pes excessiu a les motxilles, les males postures continuades i el sedentarisme de molts nens són factors associats a aquest problema.

Per a prevenir aquests mals, la principal mesura que ha mostrat ser eficaç és l’exercici físic (natació, futbol, ciclisme, gimnàstica, etc). Una altra pauta positiva és corregir les postures inadequades i acostumar els nens a la realització de bons hàbits posturals des de la infantesa.

Per aquesta raó hem posat en marxa una nova campanya de prevenció entre els escolars centrat en la importància de corregir les males postures i potenciar la realització d’activitats esportives amb la finalitat de tenir cura de l’esquena.

Ensenyar el teu fill a seure dret: a la taula, quan faci els deures i davant l’ordinador. Dormir en una postura adequada (de panxa enlaire o de costat, mai de bocaterrosa) i amb un coixí fi a partir dels dos anys que permet a l’esquena descansar correctament sense tensions; agafar qualsevol pes flexionant els genolls i no la cintura, etc.

A més de fer exercici de manera regular, per a que el teu fill mantingui l’esquena en perfectes condicions, haurà de:

–          Oblidar-se del sedentarisme. Qualsevol activitat esportiva és millor que cap però es recomanen més les activitats que enforteixin la zona de l’esquena.

–          Escalfar la musculatura abans de fer exercici i fer estiraments al finalitzar.

–          Quan el teu fill s’assegui ha de fer-ho el més enrere possible amb l’esquena enganxada al respatller i canviar de postura amb una certa freqüència.

–          Si l’esquena fa mal al llevar-se del llit, ha de vigilar i canviar el matalàs i el coixí si és precís.

–          Per transportar el material escolar. es recomana portar una motxilla amb rodes i mànec regulable. Si no és possible, fer servir una motxilla amb tirants per ambdós muscles i no carregar més del 10% del pes del seu fill. Aquesta motxilla ha de portar-se justament a la cintura i enganxada al cos.

Esperem que aquests consells ajudin a millorar l’estat de salut del teu fill i com a prevenció de qualsevol malaltia que pugui ocasionar els mals hàbits posturals.

Javier Crespo

Sils, 22 de novembre de 2010

Advertisements