0 – 6 MESOS

Per a estimular el joc del nadó les joguines han d’atreure la seva atenció a través del tacte , la vista  o l’oïda . En aquesta etapa és essencial que l’adult faci d’intermediari apropant-les-hi per ajudar-lo a descobrir-les i gaudir-ne. Les joguines més apropiades són aquelles que estimulen els seus sentits i el conviden a descobrir el seu cos. Evidentment, les carícies, les cançons i el contacte amb l’adult resulten fonamentals.

PROPOSTES: Mòbils, lampares que reflecteixen formes i colors, miralls de joguina… acompanyat amb músiques alegres però no excitants. Joguines amb músiques o sons. Centres d’activitats inflables amb varietat de colors i textures, on reclinar el nadó Catifes amb tactes i sons diferenciats.

 

6-12 MESOS

Ja és capaç de seure i aviat podrà gatejar i desplaçar-se fins assolir els objectes que atreuen la seva atenció. Les joguines que més l’interessen són les que els permeten desenvolupar la seva iniciativa i descobrir quins moviments fer i quins efectes provocar, però sempre amb la complicitat de l’adult.

PROPOSTES: Afegim a l’anterior proposta joguines amb so i moviment, com ara capses, catifes i cavallets musicals, fàcils d’accionar només amb un toc. Objectes per palpar, tocar i acariciar. Saltamartins amb so.

 

1-2 ANYS

El moviment és el seu principal estímul, a totes bandes vol arribar i tot ho vol tocar. Tot li és molt més accessible i sent un interès especial per assolir els objectes que atreuen la seva atenció, traslladar-los i amagar-los o guardar-los tots plegats.

PROPOSTES: Ara ja utilitza el llenguatge per expressar-se i el seu vocabulari augmenta de manera considerable (joguines com el telèfon, els jocs musicals o les nines i peluixos). Comença a accedir al joc simbòlic (cotxes, casetes, ceres, pintures, disfresses senzilles…)Li encanta sentir-se autònom i demostrar que pot arreglar-se-les ell sol obrint una capsa, accionant una joguina o aconseguint fer una torre (cubs per apilar,  construccions i joguines que li permetin manipular amb precisió). Se sent atret per qualsevol joguina que l’acompanyi en el seu moviment animant-lo a descobrir, investigar i explorar espais cada vegada més amplis (correpassadissos, vehicles petits, jocs d’empènyer i jocs d’arrossegar).

 

 

2-3 ANYS

En aquesta etapa, els nens volen posar a prova el control que tenen dels seus propis moviments i de les coses que manipulen (construccions, encaixos o puzles senzills li permetran descobrir la seva capacitat de control sobre les coses i experimentar la sensació d’èxit)El seu domini del llenguatge juntament amb l’interès per interpretar i explorar les relacions fa que aparegui el joc simbòlic en què repeteix i imita situacions viscudes al costat dels adults en la seva vida quotidiana (nines, cotxets de nadons, vehicles, cuinetes i altres joguines que reprodueixen de manera més o menys fidel el món dels adults).

 

3- 5 ANYS

És molt més hàbil amb les seves mans (li permeten realitzar construccions amb peces més petites o fabricar-se un collaret de grans acuradament enfilats) i té un domini més gran del seu cos, el qual exercita i perfecciona dia rere dia, augmentant la seva habilitat i control (gaudir de jocs d’exercici que el convidin a córrer, pedalejar o provar el seu equilibri sobre uns patins), però és el joc simbòlic el que ocupa un paper més important, ja que tot ho assimila i transmet a través d’aquesta activitat i li agrada fer-ho amb altres(interès també per les joguines que mostren una representació en miniatura del món dels adults). Al final d’aquesta etapa s’interessa pels jocs de taula, especialment per aquells que posen a prova habilitats intel·lectuals com ara la memòria o li permeten demostrar els seus coneixements, per exemple sobre els colors, les lletres o els nombres. 

5-8 ANYS

El joc d’imitació continua ocupant un lloc important. Representa de manera minuciosa i precisa tot el que veu, sent o percep, endreçant-ho amb una imaginació inesgotable. (s’estima més aquelles joguines que representen de manera molt precisa el món dels adults, així com aquelles que recreen escenaris i aventures dels seus herois i personatges de ficció preferits.) Les seves habilitats motores, juntament amb l’interès pels jocs en grup, converteixen els jocs de pati en un dels seus passatemps més atractius. (Cordes, gomes de saltar, baldufes, pilotes o anelles faciliten aquests moments de diversió.)

Els jocs de taula ocupen també un lloc important. És capaç d’organitzar partides amb altres nens sense la presència d’adults. Els que més l’interessen són els de preguntes i respostes o els que li permeten palesar habilitats com l’equilibri o la rapidesa de reflexos.

8-11 ANYS

Encara que continua dedicant-se ocasionalment al joc simbòlic i a les construccions (apareix el gust per la reproducció de models, que li suposa tot un repte i cultiva el seu gust per l’organització i el treball.) Els jocs de taula que estimulin a pensar, posar en pràctica estratègies senzilles o resoldre enigmes. Els jocs al carrer i els jocs esportius són els que veritablement acaparen el seu interès ja que li permeten demostrar les seves capacitats físiques i intel·lectuals davant els seus amics, als quals mira d’assemblar-se i impressionar. La seva capacitat de crear i pactar normes li permet gaudir de jocs més elaborats en grup (és fonamental que disposi d’espais, fora de l’escola, on relacionar-se amb els seus iguals).

 

11-14 ANYS

En funció dels seus interessos i dels del seu cercle d’amics i amigues dedica el seu temps a jocs cada cop més complexos. És important que els adults ens esforcem per compartir i conèixer els seus jocs, per no allunyar-nos de l’adolescent i de l’entorn que l’interessa.

Els jocs de regles són els que ocupen un paper més destacat. Així doncs, l’estratègia i la imaginació dels jocs de rol i simulació els permeten crear escenaris reals o fantàstics on viure aventures fictícies (poden ser amb suport tradicional, però els digitals desperten gran interès, ben seleccionats i utilitzats, aporten els beneficis propis de qualsevol joc.). Els jocs esportius i d’equip, els jocs d’estratègia tradicionals o els de construcció són els que tenen una capacitat més gran per divertir i enriquir els seus moments de lleure compartit amb altres companys i companyes.

 

Aquest és només un petit resum del que podeu trobar a una pàgina molt interessant i estructurada on podeu consultar des de la millor joguina per edats com normativa i consum:
Web joguina segura:

http://www.joguinasegura.coop/web/cat/content/01_03a.htm