Als  nens i nenes els fascina les activitats dels grans, entre elles la preparació del menjar.
Però a vegades molts pares no permetem als infants o fins i tot quan són més grans,  que puguin explorar tot aquest mon o bé perquè és més ràpid quan ho fem nosaltres i ens surt millor, o bé perquè  patim perquè  poden fer-se mal, o simplement perquè s’embruten i ho embruten tot massa i llavors ens queda als grans una feinada de por. 

Amb un suficient control per part dels pares a la cuina no té perquè ser un lloc prohibit per als infants, poden passar allà moments molt divertits amb la mare i el pare mentre els ajuden a cuinar.

Amb una bona previsió i organització del nostre temps, podrem disposar d’una bona estona per poder elaborar un àpat conjunt.

Si no s’embruten, i embruten, mai podran aprendre a no fer-ho, ja que no ho podran practicar.

A recollir i netejar mai és aviat per col·laborar i fer-ho amb nosaltres serà més divertit: amb un bon davantal, la taula protegida i diaris al terra, segur que tot serà més fàcil de recollir.  

Que aconseguirem? 

– Poder compartir estones de qualitat amb els nostres fills.  Si és un temps relaxat i de gaudi permetrà millorar el nostre vincle. Estem més estones junts: a la cuina, a la taula, … fet que ens donarà temps i ambient per parlar i descansar plegats.

– Millorar els hàbits alimentaris: ja que  d’aquesta manera els infants s’apropen a l’alimentació a través de la seva pròpia experiència. Passa a ser l’alimentació d’una cosa imposada per els pares, a ser una cosa  viscuda i gaudida per el propi nen.  

– Millorar la seva imatge i estima perquè veuen que poden participar i que es confia en ells. 

 Millorar la seva autonomia,  responsabilitat i cooperació.

– Estimular el seu desenvolupament: Els permet usar els sentits, millorar i aprendre noves paraules i destreses, començar a treballar amb conceptes matemàtics, a seguir instruccions i a ser curiosos i provar nous aliments. 

– Augmentar el seu coneixement: Aprenen una sèrie de processos que els ajuda a comprendre millor el que els diem. Prenen consciència de com es preparen els aliments, de quin es el seu origen i els canvis que es produeixen.  

– Que el nen vagi descobrint i assimilant la importància d’una dieta equilibrada.   

 Quines tasques poden fer a la cuina els nostres infants?. Idees que podeu afegir a les que ja poseu en pràctica. 

NADONS:

         Des de ben petits hem de deixar que el nen explori i descobreixi els diferents tipus de menjars, de textures, de sabors… El menjar ha de poder ser una font de plaer i de descobriment. Això li permet fer el primer pas per tenir una bona relació amb el menjar.

         Deixi que el seu nadó jugui amb els objectes de la cuina: si el nadó ens veu a la cuina remenant amb els objectes, també seran importats per ell i de segur que també els voldrà conèixer.  Deixi que agafi el corró d’amassar i el passegi per el terra de la cuina, deixi que munti la seva orquestra amb  les tapadores de les olles, o amb les culleres de fusta…..

 ALS DOS-TRES ANYS:

         Hem de deixar que jugui amb els ingredients: fer instruments omplint pots amb diferents ingredients, deixar que jugui  a barrejar-los com fa la mare i el pare, i en definitiva que a través del joc vagi diferenciant els sorolls que fan, la textura , la olor i el sabor que tenen.

         Pot ajudar a rentar fruites i verdures

         Pot barrejar o amassar ingredients, fins i pot començar a donar-hi forma (ex.mandonguilles).

         Pot tirar els continguts dels medidors als bols de treball.

         Netejar la taula: deixi-li  repassar la taula de la cuina, potser que no quedi perfecte, però tots dos es sentiran bé sabent que el petit té ganes de col.laborar.

         Practicar amb colors i formes: ajudi al seu petit a identificar les formes i els colors dels ingredients que fa servir en les preparacions dels àpats, així es pot sentir més involucrat en la preparació i el pot animar a menjar-s’ho més tard. 

 ALS 4 -5-6 

– Fem matemàtiques:

jugar amb els nombres, contant les quantitats necessàries per cada ingredient que necessitem per fer una recepta

.  mesurar: deixi que el petit l’ajudi a mesurar les quantitats per a una recepta, i comenci a explicar-li les fraccions i les diferents mesures. 

– Llegir les receptes acompanyats dels pares començar  (quan no en sap, llegeixi la recepta en veu alta i descrigui-li al seu fill el procediment pas a pas) , revisar si tenim tots els ingredients, i preparar les mesures necessàries. Això li reforçarà el concepte de que moltes activitats de la vida necessiten una sèrie de passos per obtenir el resultat final..

– Col.laborar en la compra:  quan ja s’inicia amb la lectoescriptura, que escrigui la llista de la compra:  dicti-li tot allò que han d’anar a comprar (encara que no estigui ben escrit),aneu  a comprar amb ell  i que sigui ell responsable d’anar buscant i marcant tot el que ja han adquirit; i en arribar  a casa pot anar posant les coses a lloc.

– Pot deixar que cada setmana esculli un alimenti  ajudar-lo a experimentar amb ell, usant-lo en diferents àpats. Podem començar amb les fruites i verdures, ja que sembla que molts nens no hi son massa amics; pot ser una manera més, d’ajudar a integrar els vegetals en la seva dieta per molt de temps 

– Ja pot anar assumint més responsabilitat en la preparació d’àpats conjunts:ja pot trencar ous, arrebossar,  tallar aliments tous amb ganivets sense tall, pelar ous durs, fer hamburgueses, croquetes i pizzes caseres, pastissos, etc… 

– Preparar àpats senzills per sí sol: amanides, entrepans, sucs, entremesos…; li encantarà menjar-se després el fruit del seu treball 

 Planificar conjuntament un calendari d’àpats setmanal; fer una llista d’aquells plats senzills i saludables que pot preparar  

– Parar i desparar la taula.    

ALS 7-10

– llegir les receptes: faci que el seu fill llegeixi la recepta sencera per a vostè

– planificar menjars: deixi que el nen col·labori amb vostè en l’elaboració del menu saludable setmanal, que llegeixi les receptes i l’ajudi a elaborar la llista de la compra

– preparar àpats: a aquestes edats la majoria de nens ja poden confeccionar al menys un plat per al sopar (amb els adults a prop, per si són necessaris per alguna cosa)

– si anem a fer un àpat, deixi que l’ajudi durant tota la preparació– rentar els plats: si el nen ha participat del procés d’elaboració de l’àpat, segur que accedeix a rentar-los sense massa problema  

ALS 10 a 14

– El nen pot començar progressivament a tenir contacte amb el foc, amb la supervisió dels adults: pot començar per exemple elaborant una truita a la francesa,….

– Cada vegada més, guanyarà en autonomia i ens necessitarà menys: mica en mica pot anar a comprar tot sol, pot començar a elaborar un àpat per la família i anar deixant la cuina mitjanament recollida

– Potenciem la seva creativitat a la cuina i les propostes novedoses.

Aquest article ha estat extret de la pàgina, del diari de l’Ametlla, “Tots Eduquem”, del mes de març de 2007: http://www.ametlla.org/pdf/hemeroteca/diari38.pdf

Anuncis